یـــاس بوی مهربانی می دهد

الهی ممنونم که یک معلمم!

یـــاس بوی مهربانی می دهد

الهی ممنونم که یک معلمم!

یـــاس بوی مهربانی می دهد

دست من و دامان تو...یا زهرا (سلام الله علیها)

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

زمانه ی خیلی بدی شده. خیلی خیلی بد. عصر تکنولوزی به سرعت نور در حال سلطه ی کامل بر  زندگی آمادم هاست و ما بی آنکه بفهمیم ـ خوب یا بد ـ خوب اسیری می کنیم!

البته و صد البته که اسیری ما در این فضا گاهی واقعا رنگ و بوی نبرد و جنگ به خود می گیرد و وظیفه ی مسلمانی ات ـ دقت کنید نوشتم مسلمانی نه ایرانی ! ـ حکم می کند که زره جنگ بر تن کنی و لبیک گویان بنشینی پای مانیتور!

در خانه ی ما هم همین طور است. خانم خانه که بنده باشم یک جور پای مانیتور در حال جنگ و البته کمک رسانی پشت جبهه هستم و همسرم هم جور دیگری خارج از فضای خانه! اصلا همین احساس تکلیف ما باعث شده که خیلی از کارها ی منزل و ایضا چیزهای خصوصی را با ایمیل به اطلاع هم برسانیم ! و کلا نارضایتی ای وجود ندارد! البته تا همین الان وجود نداشت...

همین الان که جمعه/بیست و هفتم اردیبهشت است و همسر گرامی تشریف برده اند هیئت الرضا برای تهیه گزارش ، بنده از سر اتفاق گذرم  افتاد به کَنزاس؛غربتِ روزهای  غربت ِ دیوونه ی غربتی! .... و وای و واویلا که دیدم این عشق دنیا و آخرت ما درب وبلاگش را به دووووووووووووووووووووووون مشورت با عشق دنیایی و اخروی اش تخته کرده!

 

خُب من هم دیدم که حالا که قرار نیست بعد از تشریف آوردن ایشون به منزل اخم و تَخم راه بندازم ـ قابل توجه مجردها/ بعد از ازدواج با همسر و هنگامی که او با کوله باری از خستگی به منزل می آید، حتی در اوج ناراحتی از سلاح لبخند و محبت استفاده کنید ـ  گفتم حرف دل شکسته ام را در وبلاگم بنویسم. حالا نمی دانم همسر عزیز کی و کجا این جا را خواهد خواند اما دلم می خواهد برایش بنویسم که : «............................................................................................................»

 

 

ببخشید خییییییییییییییییییییییلی خییییییییییییییییییییلی خصوصی بود!

  • فاطمه قدیمی

از امام علی النقی (علیه السلام) چند یادگاری برای ما رسیده است که متاسفانه در بین شیعیان نیز غریب می باشند. در مقاله ای که در پایگاه تخصصی امام هادی (ع) درج شده ، به طور مختصر به معرفی این یادگاری ها پرداخته شده است.                                                                    


1- زیارت جامعه کبیره:
درباره زیارت جامعه کبیره که اقیانوسی مواج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه علیهم السلام است؛ در این مختصر نمی‌گنجد. اما به همین میزان می توان اشاره کرد که زیارت جامعه که به تعبیر علامه مجلسی(ره) از نظر سند و روایت از صحیح‌ترین و قوی‌ترین زیارات ائمه علیهم السلام است یادگاری عظیمی است که در حرم هر یک از ائمه معصومین علیهم‌السلام آن زیارت را می‌خوانیم.

2- زیارت غدیریه:
زیارت غدیریه نیز سندی بسیار معتبر دارد و روایتگران و گزارشگران آن از بزرگان شیعه هستند، این زیارت مربوط به روز عید غدیری که امام هادی علیه السلام در سفری که به اجبار متوکل از مدینه به سامرا داشتند. در نجف اشرف بودند و این زیارت را خطاب به قبر مطهر جدّ بزرگوارشان حضرت علی(علیه‌السلام) قرائت کردند.
دوستداران اهل بیت از این نکته غافل نباشند که زیارت غدیریه مثل زیارت عاشورا که مخصوص روز عاشورا نیست؛ این زیارت هم مخصوص روز عید غدیر نیست و خوشبختانه محدث قمی نیز این زیارت را به طور کامل در کتاب شریف مفاتیح الجنان آورده‌اند و بر این نکته که هر روز می‌توان این زیارت را قرائت کرد، تصریح دارد.

3- دعای کوتاه در کنار قبر مبارک آن حضرت:
امام هادی(علیه السلام) آنقدر مهربان است و آنقدر برای زائران و دوستداران و شیعیان خیر می‌خواهند که فرمودند: از خدا خواسته‌ام که هر کس این دعا را در کنار قبر من بخواند ناامید برنگردد:
«یا عُدَّتى عِنْدَ الْعَُدَدِ وَ یا رَجآئى وَالْمُعْتَمَدَ وَ یا کَهْفى وَالسَّنَدَ یا واحِدُ یا اَحَدُ وَ یا قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ اَسْئَلُکَ الّلهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِکَ وَلَمْ تَجْعَلْ فى خَلْقِکَ مِثْلَهُمْ اَحَداً صَلِّ عَلى جَماعَتِهِمْ وَافْعَلْ بى کَذا وَ کَذا ؛ اى ذخیره من در برابر ذخیره‌ها و اى امید من و تکیه‌گاهم و اى پناهگاه، و پشت و پناهم اى یگانه‌اى یکتا و اى که درباره خود فرمودى: بگو خدا یکى است، از تو خواهم. خدایا به حق هر کس از آفریدگانت خلق کردى و هیچ کس را مانند آنها در میان آفریدگانت قرار ندادى درود فرست بر گروه آنها و درباره من چنین و چنان کن.(در اینجا حاجات خود را بگویید)»

4- نماز بالای سر در حرم حضرت رضا (علیه السلام):
ایشان فرمودند: هر کس از خداوند حاجتی دارد پس قبر جدم حضرت رضا را در طوس زیارت کند و دو رکعت نماز نزد قبر او بگزارد و در قنوت نماز حاجتش را طلب کند خداوند دعایش را اجابت می کند مگر اینکه در مورد گناه یا قطع رحم باشد. بر اساس این فرمایش امام هادی(علیه السلام) سزاوار است که از این پس که به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی مشرف می شویم در نماز بالای سر از خدای متعال حوائجمان را طلب کنیم و به یاد این یادگار ارزشمند امام هادی(علیه السلام) هم باشیم.

5-  تعقیب نماز :
از علی بن مهزیار روایت شده که محمدبن ابراهیم به حضرت امام علی النقی علیه السام نامه ای نوشت که اگر مصلحت میدانید به من دعایی تعلیم دهید که بعد از هر نماز بخوانم تا خداوند به سبب آن خیر دنیا و آخرت به من عنایت فرماید. امام هادی علیه السلام این دعا را آموزش دادند.
«اَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ وَ عِزَّتِکَ الَّتى لا تُرامُ وَ قُدْرَتِکَ الَّتى لا یَمْتَنِعُ مِنْها شَىْءٌ مِنْ شَرِّ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَ مِنْ شَرِّ الاَْوْجاعِ کُلِّها وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ؛ پناه برم به ذات بزرگوارت و به عزتت که مورد دستبرد نیست و قدرتت که چیزى از آن خوددارى نتواند، از شر دنیا و آخرت و از شر تمامى دردها و جنبش و نیروئى نیست جز به خداى علیم عظیم.

 

 

  • فاطمه قدیمی


رمز بقاى دین در واقع‏بینى و سازگارى آن با نیازها و شرایط گوناگونى است که در طول زندگى نسل‌ها، یکى پس از دیگرى رخ می‌نماید. شریعت و مکتب، آن گاه می‌‏تواند در بستر تاریخ تداوم یابد، که قادر به حل معضلات اجتماعى و پاسخگو به پرسش‌هاى عقیدتى و عملى مردم باشد. نقش اجتهاد و مجتهدان در جامعه دینى، همانند نقش طبابت و پزشکان در جامعه بشرى است.اگر طبیبان راه درستى را در مداواى بیماری‌ها در پیش گیرند، عمل آنان شفا بخش و سازنده است، ولى اگر راه نادرست و داروهاى نامناسبى را تجویز نمایند، نه تنها بیماران بهبود نیافته که چه بسا بیمارى آنان شدت می‌یابد. پس از رحلت رسول خدا(ص)، یکى از نیازهاى مبرم جامعه اسلامى، اجتهاد و شناخت احکام بر اساس قرآن و سنت رسول الله (ص) بود. بر این اساس، یکى از محورهاى عمده تعلیمات ائمه(ع)، به‌ویژه امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، زدایش قیاس از محیط فقاهت و اجتهاد بود.

حضرت  امام باقر(ع) در شرایطى قرار گرفت که توانست نهضت فرهنگى عظیمى پدید آورد و در زمینه‌هاى تفسیر، فقه، کلام، اخلاق، تاریخ و... شاگردانى بزرگ همانند جابر بن‌یزید، محمد بن مسلم، زراره و... پرورش دهد و مبارزه‌هایى پیگیر و مداوم علیه انحرافات فکرى از جمله خوارج، غُلات و اصحاب قیاس سامان بخشد که این روند رافرزند گرامى‌اش تکمیل کرد و مکتبى را بنیان نهاد که بعدها به مکتب جعفرى شهرت یافت اگر این را مکتب باقرى نیز بنامیم سخنى دور از واقعیّت نگفته‌ایم، چرا که علوم اهل بیت را همین مکتب حفظ کرده است که نتیجه تلاش ‍ بیش از نیم قرن دو امام بزرگ شیعه است. 

 

  • فاطمه قدیمی


سال 1364 بود که بنیانگذار انقلاب اسلامی؛امام خمینی (ره) در بیاناتی در جمع بانوان جامعه الزهرا(س)، بیستم جمادی الثانی را که مصادف با میلاد پر نور و برکت فاطمه زهرا (س) است، به عنوان روز زن نامیدند. امام خمینی در بخشی از سخنان شان فرمودند:

  ·         «اگر شما پذیرفتید که روز بیستم جمادی الثانیه که روز تولد حضرت زهراست، پذیرفتید که روز زن باشد، این روز را پذیرفتید، این به عهده شما خیلی مسایل را می‏آورد...اگر شما زن ها هم و زن های ما هم همه، کشور ما همه، پذیرفتند که امروز روز زن است؛ یعنی روز تولد حضرت زهرا که آن کمال و آن وضعیت را دارد، پذیرفتید که روز زن است، به عهده شما مسایل بزرگی (خواهد آمد)، از قبیل مجاهده، که حضرت مجاهده داشته است، حضرت به اندازه خودش که در این ظرف کوتاه مجاهده داشته است، مخاطبه داشته است با حکومت های وقت، محاکمه می‏کرده است حکومت های وقت را...شما باید اقتدا به او بکنید تا پذیرفته باشید که این روز، روز زن است. یعنی، روز تولد این حضرت روز زن است. زهد و تقوا و همه چیزهایی که داشته است و عفافی که او داشته است و همه چیز، شما باید اگر پذیرا شدید، آنها را تبعیت کنید و اگر تبعیت نکردید، بدانید که شما داخل در روز زن نیستید. هر کس نپذیرفت، این، در روز زن وارد نشده است و در این شرافت وارد نشده است.»

  نامگذاری روز میلاد حضرت زهرا (س) به عنوان روز زن و روز مادر به حق انتخاب زیبا و شایسته ای ست. چه اینکه در الگوی زن بودن و مادر بودن نمونه ی بالاتری از  الگوی زندگی فاطمه زهرا (س) نداریم . این انتخاب و این نامگذاری هم به حق در جهت پیروی از سیره و زندگی این بانوی بزرگوار صورت گرفته است.

  اما متاسفانه در سال های اخیر شاهد پر رنگ شدن روز مادر و روز زن و غلبه ی آن بر روز میلاد پر خیر و برکت زهرای مرضیه (س) هستیم. در مهدهای کودک،درمدارس،در اداره جات و حتی صدا و سیمای ما هم شور و نشاط  روز زن و روز مادر وجود دارد. گویی در تقویم شیعی ما روز میلاد فاطمه زهرا (س) گم شده و شادی ما به دلیل فرارسیدن روز مادر و روز زن است.

  از تعدای از بچه های زیر سن دبستان و حتی بالاتر از آن سوال کنید. بپرسید امروز چه مناسبتی است؟ اولین پاسخی که می دهند چیست؟ چند درصد آن ها می گویند امروز روز میلاد حضرت زهرا (س) است؟ از خانم ها بپرسید. از آقایان هم. از هر کسی که دلتان می خواهد. چه پاسخی دریافت می کنید؟

  قطعا از ما شیعیان امیر المومنین (ع) توقعی بیش از این است. معنای این سخن  کاستن از مقام والای زن و ارزش مادر نیست. که ما دست بوس همه ی مادرانی هستیم که مادری فاطمه زهرا (س) را الگوی خویش قرار می دهند و دست بر سینه می گذاریم مقابل تمام بانوانی که عفاف و حجاب زهرای مرضیه را خط قرمز زندگی خود قرار داده اند. ولی ای کاش به جای تب و تاب گرفتن هدیه های گوناگون به مناسبت روز مادر و روز زن، قدردان مقام حقیقی مادر و زن باشیم و شادی خود را رنگ و بویی الهی بدهیم. به فرزندان مان بیاموزیم که شادی امروز ما و هدیه ای که به مناسبت آن به مادرش می دهیم به دلیل تولد فاطمه زهرا (س) است. به همسرمان بگوییم که از اینکه در مسیر تربیت فاطمی و زندگی فاطمی قدم می گذارد از او سپاسگذاریم و از مادرمان به دلیل اینکه ما را با الگوی فاطمی تربیت و شیعه ی امیرالمومنین (ع) بار آورده است تشکر کنیم.

 

 

  • فاطمه قدیمی


 

باید «محمد» باشی  تا خدا «کوثر»ش را به تو اعطینا کند!

باید «علی» باشی تا نور «فاطمه» در خانه ات بتابد!

باید «حسن» باشی  و «حسین» تا دردانه «مادر» شوی!

 و باید«زینب» باشی تا صبر فاطمی را ارث ببری!

***

و تو باید نور باشی....نورِ خودِ خدا(1).... تا نسل خدایی ترین زمینی ها از نور تو پا به هستی بگذارند!

سرِّ اعظم الهی!

بتابان نورِ وجودت را بر وجود سرد ما(2) که گرمای یک نیم نگاه تو

آتش زند تمام هستی مان را !

 

****

 

1)اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : «... نور دخترم فاطمه (علیها السلام) از نور خداست، و دخترم فاطمه (علیها السلام) برتر از آسمانها و زمین است .»

2)امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «هر کس به شناخت حقیقی فاطمه (علیها السلام) دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده است .»


  • فاطمه قدیمی